Thursday, May 10, 2007

Ildikó küldte nekem tovább a kérdést a főzési szokásokkal kapcsolatban.
Mi alapján főzök, hol találok inspirációra?

Az utóbbi 1-2 évben elsősorban a gasztroblogok táján nézelődöm, és kaptam is sok remek ötletet, receptet. Főleg a magyarokat nézegetem, ezeket rendszeresebben, és néhány külföldit időszakosan. De egyéb honlapokra, receptgyűjteményekre is rákukkantok időnként, pl. a Good Foodra, vagy Delia oldalára (itt szeretem a napi recepteket), és van még egy pár honlap, köztük a gombásak.
Aztán vannak az aktuális kedvenc szakácskönyveim, melyeket időnként nézegetek, de az internet térhódításával már ritkábban.
Magyar gasztronómiai újságot már régen nem veszek, de rokonok kölcsönpéldányaiból valamennyire követem őket. Tisztelet egy-egy kivételnek, de általában nem túl magas színvonalúak.

Betartom-e a receptben leírtakat?

Ez nálam nagyon változó. Süteményeknél szinte mindig, ott legfeljebb apró dolgokat változtatok, amik a fő arányokat nem érintik. Leginkább a cukrot szoktam csökkenteni.
Egyéb ételeknél, ha minden hozzávaló van otthon, akkor sokszor követem a receptet, ha nincs, jöhetnek a változtatások. Néha két-három receptből gyúrom össze a nekem tetszőt.
Attól is függ, kinek főzök, ha az egész családnak, akkor szinte mindig kell változtatnom a recepteken, a táplálékallergia miatt. Jelen pillanatban a tej és tejtermékek, illetve bármilyen tejalkotórészt tartalmazó hozzávaló, marhahús, a citrusfélék, kakaó, szója (és szóját tartalmazó alkatrész), mák vannak a tiltólistán. Főleg édességek terén szűkíti ez le a játékteret.

Mi alapján döntöm el, hogy mi legyen a holnapi ebéd, vacsora?

Belefutottam már néhány válaszba a körkérdésre a blogokon, és csodálattal adózom azoknak, akik képesek rendszeresen és kitartóan tervezni a menüket. Én is efelé törekszem, általában kevés sikerrel, örülök, ha reggel kiötlöm, mi legyen a vacsora. Sokféle alapanyagot tartok otthon, így elég jól lehet variálni, de ha valami szép frisset kapok, akkor az határozza meg az étkezést, főleg nyáron és ősszel, amikor annyi minden van a piacon.
Gombaszezonban például a hétvége nehéz dolog, mert akkor egyáltalán nem tervezek előre, így hol a zsákmány feldolgozásának mikéntje a probléma (jaj, pont most nincs itthon szép friss libamáj a vargányámhoz), hol a zsákmány hiánya, amikor valamit gyorsan be kell vetni a farkaséhes gombászcsapatnak.

Úgy tűnik, mire a válaszadásig eljutottam, mindenki kapott már hógolyót, így én ezt most nem is adom tovább.

No comments: